Strategie
Het Gentse vastgoedproject Tondelier is een project met verschillende soorten woonvormen inclusief ontspanningsmogelijkheden. Over een tijdspanne van 10 jaar wordt dit een volledig nieuwe stadwijk met 500-tal huizen, appartementen, lofts en woon-werkwoningen met respect voor het industriële verleden door de specifieke integratie van meelmaalderij De Nieuwe Molens en de Gashouders. Strategisch gezien kan het belang van een duurzaam reconversieproject amper onderschat worden. Het levert een gloednieuw stadsdeel op, met verschillende woontypologieën, binnen een kader waar ‘slim wonen’ en ontspanning hand in hand gaan. Een duidelijke win-win voor de stad Gent en de nieuwe bewoners.
Projectidentiteit
De naam Tonderlier is niet willekeurig gekozen. Tijdens de 19de en 20ste eeuw was er op de huidige Tondelier-site een gasfabriek en klopte hier het industriële hart van Gent. Dat gas was lange tijd de energiebron voor de stadverlichting in Gent. De gashouders dienden als opslagplaats voor het geproduceerde ‘kolengas’, dat uit kolen gedestilleerd werd voor de verlichting van de stad Gent. Elke avond verlichtten de ‘tondeliers’ de stad Gent door de gaslantaarns manueel aan te steken. Een uniek verhaal en fantastisch uitgangspunt voor een al even uniek reconversieproject dat dit stadsdeel terug een toekomst geeft. De projectidentiteit wordt in belangrijke mate ontleent aan deze geschiedenis. Het presenteert zich als een eenheid zonder eentonig te zijn. Dit vastgoedproject wil verbinden. Het geheel in de verschillende delen beklemtonen, waarbij renovatie, nieuwbouw en herbouw door elkaar lopen in een levendig en licht kader, dat de geest van de ‘Gentsche tondelier’ op een aantrekkelijke manier weerspiegelt.
Communicatietools
Een vastgoedproject zoals Tondelier verreist een bijzonder intensieve aanpak. Het promoten van een nieuwe stadsdeel bepaald niet alleen de agenda van tal van stakeholders, er moet ook bijzonder veel goodwill ontwikkeld worden in de buurt. De communicatietools zijn dan ook het logische gevolg van een uitgebreid strategisch en operationeel communicatietraject waarbij ieder onderdeel fijnmazig wordt uitgerold. Van kennismakingsinitiatieven in de voormalige gebouwen, het betrekken van de lokale (én vermaarde) boksclub, het infopunt en de on site infopanelen, het pop-up restaurant op het dak van de Nieuwe Molens, de werfsignalisatie, de fotografie, het design en de ontwikkeling van de website, de commerciële leaflets, ezines en social media campagne tot de huisstijldocumenten… Een crossmediale en geïntegreerde 360° aanpak in functie van een optimaal resultaat voor alle betrokken stakeholders.