Strategie

Het stationscomplex Gent Sint-Pieters wordt over een tijdspanne van 20 jaar een draaischijf waar trein, tram, bus, taxi, auto, fiets en voetganger elkaar veilig kunnen ontmoeten. Een ingrijpend bouwproject dat onder de aantrekkelijke noemer ‘Reis naar de toekomst’ een evenwichtige communicatie verreist die sensibiliserend werkt, maar tegelijk ook op een informerende en toegankelijke manier de omvang van dit project moet weergeven. Met extra kantoorruimtes, woningen, recreatieve functies, stadpleinen, fietsstallingen, een ondergrondse parkeergarage en een nieuwe stationsgevel aan de achterkant van het station betekent dit een aanzienlijk engagement voor de stad, de omwonenden, de reizigers en alle andere, vaak onzichtbare stakeholders die bij een dergelijk project betrokken zijn. Met het strategische ‘Reis naar de toekomst’ wordt niet alleen een perspectief gecommuniceerd, er wordt ook geduld, goodwill en betrokkenheid gevraagd om samen, van buurtbewoner tot treinreiziger, de Gentse stationsbuurt een performant en aantrekkelijk karakter te geven binnen de krijtlijnen van een toekomstbestendige stad.

Case Sint-Pieters-Station vastgoedcommunicatie

Projectidentiteit

Het project stationscomplex Gent Sint-Pieters kiest voor een projectidentiteit waar grootstedelijk ambitie en lokale herkenbaarheid elkaar ontmoeten. De baseline ‘Reis naar de toekomst’ geeft dit project, dat deels bestaat uit stadsvernieuwing en deels uit stadsinbreiding, kleur en invulling. Ondersteund door conceptuele renderings in combinatie met live fotografie, wordt de actuele stand van zaken aangevuld met een visueel toekomstscenario dat alle betrokken doet uitkijken naar een nieuwe stationsomgeving afgestemd op de 21ste eeuw.

Case Sint-Pieters-Station vastgoedcommunicatie

Communicatietools

Bij een project zoals het stationscomplex Gent Sint-Pieters is… alles communicatie. Met wisselende snelheden nemen zowel de reizigers als de wachtende passanten verschillende vormen van communicatie tot zich. Omgevingscommunicatie in de meest letterlijke betekenis die bestaat uit fotografie en 3D renderings, werfdoeken, affiches, postkaarten, pancartes, slogans… Iedere tool vormt een eigen communicatiestroom waarbij Studio Claerhout de fotografie verzorgt en Lumac Signs de ontwikkeling en productie van de fysieke visuals ter plaatse. Deze ‘Reis naar de toekomst’, waarbij het toekomstscenario van de nieuwe Gentse stationsomgeving centraal staat, is een voorbeeld van een engagerende communicatieve invulling van het openbaar domein.

Case Sint-Pieters-Station vastgoedcommunicatie

U heeft een vraag?

Ontdek onze andere cases