Strategie
De communicatie rond de bouw van de Westerscheldetunnel bestaat uit verschillende fases die samen een periode van 10 jaar in beslag nemen. Omgevings- en verkavelingscommunicatie, gevolgd door de specifieke bouwcommunicatie en aangevuld met marketing- en exploitatiecommunicatie. De Westerscheldetunnel positioneren als slim alternatief voor de werkzaamheden aan de ring van Antwerpen vormt daarbij het strategisch uitgangspunt. Voor internationale weggebruikers, zowel professioneel vrachtvervoer als particulier, wordt van ‘tunnelen’ een positieve ervaring gemaakt. Tijdwinst en gebruiksgemak staan voorop. Met een doorgang van meer dan 14 000 voertuigen per dag is de profilering van de Westerscheldetunnel duidelijk geslaagd.
Projectidentiteit
De projectidentiteit van het Westerscheldetunnelproject wordt sterk gekleurd door de baseline ‘Ik tunnel naar de overkant’. Dit wordt in belangrijke mate opgebouwd vanuit een gunstig economisch perspectief; de Westerscheldetunnel als een betrouwbare partner en een bedrijfszeker product. Centraaal gelegen, vlotte passages aan de tolkabines en een besparing van tijd en geld… ‘Ik tunnel naar de overkant’ vertaalt zich in de praktijk dan ook heel snel naar ‘ik tunnel naar een nieuwe klant’, wat duidelijk gesymboliseerd zit in de smiley die de projectidentiteit een sterk herkenbare en positieve invulling geeft.
Communicatietools - Sign
De communicatietools in het Westerscheldetunnelproject bestaan onder meer uit een belangrijk wayfindingaspect dat zorgt voor een gecoördineerd functioneren van de verkeersstromen. Via het Tolplein wordt 24 uur per dag en zeven dagen per week voor een veilige en comfortabele verbinding gezorgd. Wayfinding en signalisatie zijn hier dus cruciaal om de verkeersstroom en de vlotte bediening aan de tolkabines letterlijk snel, kwalitatief en stressvrij in goede banen te leiden, waarbij de signalisatie en de persoonlijke navigatie van de bestuurder perfect op elkaar moeten afgestemd zijn.
Communicatietools - B2B
Naast regiogebonden advertising werden voor de B2B communicatie voor het Westerscheldetunnelproject maar liefst 50 vrachtwagens ingezet met op de achterzijde de campagnevisuals “België – Nederland? Volg me… ik neem de slimste route!”. Het resulteerde in net geen 12 miljoen contacten. Tegelijk werden via direct mailing de transportbedrijven uit Noord-België en Zuid-Nederland aangeschreven rond de voordelen én een trial ticket om gratis kennis te maken met de tunnel die begint aan de noordzijde bij de N254 tussen Goes en Middelburg en eindigt in Zeeuws-Vlaanderen met een aansluiting op viaduct het Axelsche Gat.
Communicatietools - B2C
Flyers, displays, postkaarten en een informatieve website zorgen ervoor dat de weggebruikers het alternatief van de Westerscheldetunnel overwegen en gaan gebruiken. Dit nieuwe bouwproject richt zich naast vrachtverkeer ook in belangrijke mate tot auto’s en motoren. Particulier gebruik, en dus cruciaal in onze B2C communicatietools. De route is tot vandaag ook een bijzonder populair alternatief geworden voor de drukke Antwerpse Ring. Met 6,2 miljoen passages per jaar bereikte de tunnel onlangs een record.